Wednesday 10 September 2008

Widgets

buatlah pepepun, mesti ada yang tak suka punya kan???

salam...

kali pertama aku membuat karangan ala2 SPM paper BM ni dibilik yang serba indah dengan ditemani oleh lampu tdo berega 4pounds dan bunyi2 dengkuran sahabat baikku shahril yang menumpang sebentar... ditambah pula dengan lagu2 hari raya.... huh!!! syahdu sungguh aku rasa ketika ini... sunyi jek dok kat bilik baru ni, rasa cam best plak. internet pun baru jek ada rini, setelah aku bertungkus lumuih memahamkan org komputer center tu kondisi aku berada sekarang... jenuh gak, nak pahamkan apa yang dorg cakap.... eh, silap... jenuh aku nak paham kan dorg apa yang aku cakap... sebabnya, aku sendiri tak paham apa yang aku cakap ngan org tu... berkelip2 mata org tu dengar sebiji2 apa yang aku cube terangkan... apa nak buat, dah tahap english aku camtu... korg kene terimalah ek... samalah kesnya macam flat mate aku yang baru ni... sorg dari china, sorg dari iran... dua2 ni lah yang slalu kami jumpa kat dapur masa kami sebuk nak masak untuk juadah berbuka puasa (eh??? bukan shah je ke yang masak ko tukang tonton je???)... ramah gak dorg ni... banyak berborak n banyak tanya... at least, la ni, aku berjaya jugak membuang sipat2 mazmumah dalam diri aku ni... sipat pemalu tak bertempat... blasah jek cakap ngan dorg ni, walaupun aku tak paham apa dorg cakap, tapi dorg gelak, aku gelak, dorg tanya soalan, aku angguk, dorg senyap, aku tanya soalan lain balik... ala2, nak menghidupkan suasana... tapi rasanya, cam ayam ngan itik jek kami cakap... dia tak paham aku cakap, aku plak tak paham apa yang dia cakap... eh, silap... dia tak paham apa aku cakap jek... sebabnya, english dia ok... aku jek KO... he ngan she pun jadi tunggang terbalik... argh!!! lantaklah kan... janji aku cakap jek... dorg paham ke, tak paham ke, pedulik apa aku (ada aku kisah????)... huhuhu

oh, lupa nak habaq... la ni, alhamdulillah... berkat doa rerakan sekelian yang sungguh konsen (concern) ngan aku, aku berjaya gak sambung untuk naik second year... kalau ikutkan, risau gak sebab org lain semua dah dapat surat pindah hall, surat tuk enrol second year... aku jek tak dapat... tapi, ari ni, cek kat portal tu, dah kuar pun menu untuk aku enrol second year... alhamdulillah... sebelum ni, ada gak yang tanya ngan aku... ko kene tendang dari brunel ke? risau sungguh sahabatku itu... mekasehlah sahabat... aku hargai sungguh2 keperihatinan mu itu... masa aku ngah packing barang tuk pindah, aku pun ngada2 tulis kat ym aku ngah packing barang tuk berambus... pe lagi, kawan aku yang baik ini pun, terus ym aku tanya... pack barang nak berambus p mana? kene tendang ke? isk.... terharu sungguh ada kwn yang perihatin camtu...

aku pack barang tuk masuk ke bilik baru... masa ari rabu minggu lepas, lepas jek aku masukkan entri yang signifikan tu, terus aku jumpa surat terselit bawah pintu... tgk2, alhamdulillah... aku dah leh pindah tempat baru...

nak dijadikan cerita, punyalah semangat nak pindah masa ri jemaat tu, lepas jek sahur, mmg aku tak tdo terus... semangat punya pasal... walaupun mengantuk, aku kuatkan semangat jgak supaya celikkan mata ni supaya p opis Isambard tu seawal mungkin... nak tgk bilik baru camana... pastu, dah aku sesiap mandi, sesiap pakai baju... baru aku perasan akan term dalam srat tu... ia berbunyi begini....

"Please collect your new room keys on Friday, 5th September by 3:30p.m. latest from Isambard Reisdences Office. Consourse Hall".....

aku pun terpikir... apa maksud ayat dia latest tu? maksudnya, paling awal leh amik kunci, atau paling lewat leh amik kunci? kalau paling awal leh amik, logik gak. sebabnya, kat situ dia tulis can move over this weekend... so, logiklah kan... amik lewat, pindah dalam masa 2 hari.... tapi tak bagitau plak sampai kol berapa... logik gak kalau dia kata paling lewat, sebab dia tak gtau pun sampai kol berapa leh amik... kan???? isk... kompius2...

aku cuba tanya ngan arip... since dia pun jek yang masih online... pastu bila aku bagi ayat penuh, maka dia pun kata... "oooo.... paling awal leh amik tu..." la... penatlah aku berjaga sepanjang lepas sahur tadi semata2 nak amik kunci awal... ceh!!! penat jek... maka, aku pun amik keputusan untuk tdo balik dalam keadaan yang paling smart... rambut bersikat dan buh minyak, pakai baju kemeja (kunun2 nak tunjuklah nak g opis), sluar slack... bangun2 kol 11 lebih dah... sib baik, kalau tak, kompom mimpi akan jadi kenyataan... salah satu sebab kenapa aku xcited sngt nak amik kunci tu... sebabnya, 2 3 hari sebelum aku dapat notis pindah tu... aku ada mimpi... ngeri jugaklah... aku mimpi... aku terlepas waktu nak amik kunci tu, so, dorg delete terus nama aku dari list... bangun2 jek dari mimpi tu, aku terus kuar bilik sesiap nak amik kunci sebab ingatkan hari tu hari jemaat... pastu, baru sedo, yang aku mimpi jek pasal amik kunci tu... teruk btol aku ni...angau lelebih mengalahkan tungau... huhuhu

lepas jumaat, aku try tanya ngan aiman.... apa maksud ayat tu... pastu dia kata... paling lewat kot... oh... ye ke? aiyakkk... aku makin kompius... tapi ikut kata shah, ala mintak jek... nanti kalau dia suh tunggu kol 330, tunggu jelah... tgk aiman pun dah amik kunci, pas jemaat, aku pun amik gaklah kunci. kalau dia tanya kenapa mai awal, tak baca ke surat tu? aku akan jwab, ala, lupa lah nak baca... tapi alhamdulillah, aku bagi jek tenancy agreement, terus dia bagi kunci... satu lagi masalah aku... aku nak tanya dia memacam... tapi sebab aku tetiba jadi gagap kan, so aku abaikan jelah... masuk bilik ni, alhamdulillah... aku rasa selesa yang amat sgt... semua puas hati... ditambah pulak bilik nampak lebih besar dari bilik lama... yang pasti, aku dah cop dulu peti ais.... pas ni bolehlah selalu masak (berangan je ler ko ni jep oiiiii).....

kengkadang aku baru terpk... ayat yang kita tulis tu, adakala nya ditafsirkan pelbagai oleh org lain kan... kata nak ngutuk dialah, nak ngata dialah, nak perli dia lah... padahal, takde niat pun nak tujukan pada dia... nak cerita sebenarnya kisah niat baik aku akhirnya mencetuskan kemarahan orang lain...

suatu ketika dahulu sebelum berlakunya ketika ini, aku ada antar email kepada rakan2 yang dok satu opis ngan aku... ramai jugaklah... dekat 80 orang... so, disebabkan ada sesuatu yang sensitip kat email tu, maka aku tak letak email address tu secara group... aku terpaksa taip satu2... sebabnya, aku taknak sesapa terasa hati dengan email tu... sebenarnya, email tu pasal ayat2 amalan yang boleh kita amalkan sepanjang hidup. dalam salah satu daripada kandungan ayat2 tu, tujuan nya supaya suami tak kawin lain... aku dapat pun benda ni daripada org lain... so, aku tak berani nak ubah pepe... tujuan aku, sekadar nak berkongsi ilmu... itu sahaja...

disebabkan email tu sensitip, maka aku pun taiplah satu2 email address tu berdasarkan kepada list yang ada kat tangan... kecuali dekat 2 3 4 5 org ni... sebab aku tau benda tu sensitip kepada sesetengah org...

tetiba selepas beberapa jam, aku pun terima satu balasan email dari email yang aku forward tadi dengan tertulis lebih kurang macam ni....

"hang bagi ayat ni kat bini hang, suh bini hang baca banyak2, bagi kat hang... awat? teruk sangat ka org yang kawin dua ni?????"

aiyooooo.... camana leh aku terlepas hantar kat org ni... aku mula rasa bersalah... niat aku bukannya nak perli dia, kutuk dia, atau apa sahaja... takde langsung.. in fact, aku takmo campur kalau la dia kawin dua ke, tiga ke... tu dah jodoh dia. perancangan Allah.... aku taknak kata pepe, sebab aku pun lelaki, takut nanti berbalik kepada aku....tapi tulah, dah tersilap langkah... niat aku cuma nak share ilmu sahaja... ni pulak yang jadi... aku pun reply balik kat dia, aku mintak maaf sesngguh, takde niat pun nak perli dia atau apa sahaja. amiklah apa yang baik bagi dia, buang lah apa yang tak baik bagi dia... pastu dia reply balik kat aku yang lebih kurang begini bunyinye...

"cakap siang pandang2, cakap malam dengar, jgn main hentam kromo jek"....

ada lagi sebenarnya dia cakap... tapi aku lupa dah... sebab aku dapat jek email dia, aku terus delete... rasa bersalah yang amat sangat... huhuhu.....

tulah aku selalu pesan kat diri aku... len kali, kalau nak buat baik... kene ingat... tak semua org akan suka kita buat baik... buat jahat apa lagi... erm... no wonderlah org2 tua pernah berkata...

"buat baik berpada2, buat jahat jangan sekali, sekali bat jahat, seribu kebaikan akan terhapus, kerana kejahatan yang kecil akan menutup segala kebaikan yang telah ditabur... (sambil angkat tangan tunjuk depan...)"

lepas ni kene blajar plak camana nak membuat onar kat orang lain plak... (eh!!! kene blajo ke? bukan ke ko selalu membuat onar pada org lain????)

nashiblerrrrrrr... salah sendiri kan....

2 comments:

Rahayu Abdul Rashid said...

tahniah Jep...belajar rerajin nooo...
* ayat Pendinding Rumah" yg ko bagi hari tu takder la jep... ada tajuk dia ajer... plisssss, ai nk yg tu... sbb ai kan naik umah baru...samer2 pindah kiter ni kan kannnn???

Jepri Zulkepli said...

ayu... ala, masuk 2nd year jek. apalah sgt. kalau dah grad tu, ok lah. nway, thanks...

dah habaq dalam komen page hang tu... tgklah ek...