Wednesday 8 October 2008

Widgets

makin banyak kita tahu, makin terasa bodo plak kita...

salam...

awal aku balik rini... cadangnya nak buat banyak pembetulan tuk chapter 1 tu lepas Dr Tillal cek. kali ni, dah masuk kali ke 4 aku betulkan chapter 1 tu. still tak betul2 lagi... erm... takpelah, buat jelah kan... nak wat camana... org kata, ngan svisor ni jangan suka melawan, sat g, dia pun akan buat hal ngan kita.... banyak gak aku kene betulkan lepas jumpa dia semalam... termasuklah english aku yang sungguh power tu... sampaikan dia komen atas kertas aku tu, "very bad english...." sian nye kat Dr Tillal tu dapat student yang bengong sampai ke phd tak celik2 english ni... huhuh....

aku bajet nak siapkan semuanya... so, aku pun plah opis seawal mungkin (awal????? kol 1030 ko kata awal????).... masa ngah sesiap tu, memacam dalam kepala otak aku nak nulis ni lah, nak nulis tulah... kira banyaklah point2... tapi, bila aku masuk jek opis tu, dok kat meja aku... huh!!!! satu kerja yang aku plan dalam kepala otak aku tu aku tak buat... yang aku buat, chating, tgk email, balas email, dan tak lupa juga sms.... pemalas sungguh aku ni kan... huh!!!! pastu, bila aku nak start wat chapter 1, ilang semua idea nak nulis... sampaikan aku sendiri tak tau nak buat camana... semalam masa jumpa ngan Dr Tillal, aku takdan nak catatkan apa yang dia cakap... sebabnya, aku takleh tumpukan perhatian ngan apa yang dia cakap kalau aku nulis. pastu, mulalah aku suh dia ulang balik apa yang dia cakap... aku buat sekali jek suh dia ulang balik... bayangkan, kalaulah aku suh dia banyak kali, "say it again DR"... aku rasa, mau dia pelangkung aku la tu gak... sudahnya, aku tak catit pepepun apa yang dia cakap n cadangkan... doa aku, agar aku mimpi balik apa yang dia cakapkan kat aku... huhuhu.... tadi pun, dapatlah seperenggan jek... jadilah kan, daripada takde langsung... sebabnya, motto aku, sehari satu perenggan... kalau lebih, hari lain leh coti2 uk (wah!!!!berangan sungguh nak siapkan lebih daripada satu perenggan. hatttttuuuuiiiiihhhhh!!!! dalam mimpi je le jep oiiiii)...

ari sabtu yang lepas akup gunting rambut... pestaim gunting rambut kat cni... before ni, aku gunting kan malaysia jek... takpun, ada sekali tu, shah tolong guntingkan... sian kat dia, guna mesin tak makan langsung, so terpaksalah guna gunting... pandai gunting rupanya dia ni... pastu, sebab dia takde, aku pun pk2 balik, glah kedai kat belakang hall aku ni... kedai gunting rambut... dalam perjalanan nak ke sana, cam biasalah aku ni... dok ngarang ayat2 tuk aku cakap kat tuan punya kedai... almaklum jelah kan, aku ni kan gagap bila cakap omputih... pastu, sampai kat kedai tu, aku tanya dulu berapa dia charge tuk satu kepala... translate betul2 tu dari BM ke BI... "how much you charge for one head?" pastu org kat kedai tu jawab... "sorry!!!"
dalam hati aku... alamak, sah2 aku cakap salah ni... erm... camana nak tanya ek berapa dia kenekan tuk satu kepala... aku tanya balik... dengan ayat yang sama... tapi perkataan lain aku perlahankan, yang charge tu aku kuatkan.... kali ni baru dia jawab... "ooo... its 10pounds"....

tak pk pepe, aku pun, kata ok... terus dok kat kat kusi tu... pastu satu lagi masalah komunikasi timbul bila aku nak suh dia potong pendek... "just cut my hair like an army..." dia jawab balik... "are you sure??" ah, sudah... istilah potong askar dia camana ek... sat g, abis botak licin rambut aku dia potong... "nevermind, you just cut until this long..." sambil aku tunjukkan berapa panjang yang perlu ditinggalkan dengan tangan aku... argh... lantaklah, janji dia paham... gunting punya gunting.... eh, silap... dia langsung tak guna gunting... guna mesin jek terus... maka pendeklah rambut aku... erm... looks ok to me... lama tak botak camni... kuar jek rasa cam best jek kepala berangin...

sedang aku belek2 muka aku kat cermin... baru aku perasan... la, jendul gak aku ni ek... tak perasan plak... dahi luas betul... tapi tak kisahlah... sebab apa, org kata, kalau dahi jendul, maksudnya golongan bijak pandai... huh!!! ni susah nak percaya sikit... sebabnya.... kalau aku tergolong dalam golongan bijak pandai, takkanlah berlaku dialog seperti ini suatu ketika dulu kat kitchen hall aku. ketika ni, aku baru jek abis bukak posa ngan shah... tetiba flatmate aku masuk... dia ni dari China...

aku : Lee, do u know who put the notice?
Lee : which notice?
aku : this one... (aku bangun sambil tunjukkan notice yang suh bersihkan dapur tu lepas guna)
Lee : ooo... I think that guy from neatherland...
aku : Neatherland? we have flatmate from neatherland here? which room?
Lee : ya... room no 1.
aku : ooo... it marchel... i think he's from Holland not from neatherland. because before this I ask him, and he said he's from Holland.
Lee : holland and neatherland are same actually.... (sambil senyum kambing dan sungguh lebar sekali senyumannya...)
aku: oooo really????? ooo.... I don't know about that...
Lee : ya...

aku pandang shah... shah pun senyum sambil angguk.... huhuhu... malunya aku.... pastu aku pun jawab tah apa apa tah kat dia... aku cakaplah aku ni tak suka geografi lah, lama dah tinggal geografilah, tak belajo pasal nama2 negaralah. just nak cover akan kebodohan aku ni... mesti si Lee tu kata cam ni ke budak phd? sampai pengetahuan am pun tak tau.. huh!!! terasa bodohnya aku ketika ni.... tapi, tak kisahlah... janji aku dapat satu ilmu... betul kata alim ulamak... makin kita tahu satu ilmu tu, makin terasa akan kebodohan kita... kan????

apa lagi aku nak membebel rini? erm... alamak, lupa plak... tadik bukan main banyak idea aku nak membebel... la ni, ilang plak... takpelah... sok2 aku sambung lagik ek...

daaaa......

No comments: