Friday 3 October 2008

Widgets

rasa nak membebel plak rini...

salam...

yeeeeehaaaaaa..... aku nulis lagi... rasa macam banyak jek nak nulis, tapi tulah, rasa malas yang mengcengkam jiwa raga bakul rotan aku ni.... napa tah, semenjak dua menjak ni, rasa malas plak nak nulis... maybe sebab banyak teguran kot atas kehadiran blog aku ni... erm... tapi bagi aku, setiap org ada pandangan yang berbeza cam perodua kenari.... ada yang suka, ada yang tak suka... samalah cam aku ni... bukan semua suka penulisan aku... kenelah terima hakikat kan, nak marah pasal pe plak... pandai tulis, pandai tanggung semua kritikan, pandai cakap, pandai tanggung semua kutukan dan pandai makan, pandailah cari tempat tu melepas hajat.... dok kat negara omputih ni, payah betul nak cari tempat ni.. toilet yang dalam nya ada paip ayo, ngan masjid atau tempat nak solat. berapa kali dah aku qada' solat... rasa bersalah sesangat... teruk betul aku idup kat cni... eh, apa kene mengena plak ngan citer ni.... silap bebel plak... huhuhu... cerita pasal marah ngan kritikan org ni kan.... teringat aku masa kat UUM dulu... dulu, masa aku jadi lecturer, aku banyak rapat ngan student2... lepas jek jadi student, semuanya aku anggap adik2 aku... lagi2 bila aku dah jadi felo kat kolej... siap, aku suh ubah panggilan daripada encik jep kepada abang jep.... aku lebih selesa ngan panggilan tu. lagi2 bila aku dah start jadi felo kolej. cuma aku pesan ngan dorg, karektor aku akan berubah bila dalam kelas, so jgn memandai nak mintak tips apa2 kalau nak ekjem. aku takkan bagitau... even kalau adik aku sendiri yang amik xm tu, aku takkan cakap pun... sebab bagi aku, rahsia tetap rahsia... org lain yang tak kenal aku akan anggap aku gatal, tapi bagi aku, tu jelah cara aku nak rapat ngan x-student2 aku.... lantak plah org nak cakap apa kan... aku susah ada dorg kesah?

balik kepada story board yang asal... kisah dua psangan yang slalu gak bergaduh... aku kenal dua2 org ni... rapat gak...akulah yang selalu jadi tong sampah dorg... meluahkan perasaan masing2 sebab tak puas hati ngan pasangan memasing... bagi aku, salah kedua2nya.... yang sorg terlalu kuat cemburu serta suka sgt mengorek rahsia pasangan nya kat henpon, dan sorg lagi, suka sgt korek rahsia daripada pasangannya sebab nak tau kisah silam... tak bagitau, marah, bagitau pun marah... lebih banyak soalan yang akan ditanya... n then, bila dorg ngadu ngan aku... aku tak sebelah mana2 pihak... mana yang jumpa aku, tulah yang aku marah... yang cemburu buta ni, aku cakap ngan dia, bukan hak dia tuk ambil tahu terlalu detail pasal pakwe dia... rimas... mmglah sayang, tapi bagi aku, berpada2lah... bukan sembrono jek... sampai tgk msg n tgk sapa yang kol kat henpon tu, melampau sgt... blom kawin lagi... hat pakwenye plak, suka tanya pasal zaman silam makwenya... dah tanya, pastu marah2... kenapa ini... kenapa itu.... erm... aku cakap ngan dia, kenapa pulak nak marah... salah sendiri... sapa suh tanya... dan bagi jawapan, nak marah plak kat makwe dia... tak adil langsung... pastu, dia jwab kat aku... jwapan n cerita makwe dia psl kisah silam tu menyakitkan hati dia... aku tempelaklah dia balik, "dah tau benda tu menyakitkan hati sendiri, kenapa plak nak tanya... so, bukan salah dia nak cerita kan semua... diri sendiri yang paksa dia buat camtu..." pastu... lepas tu, terus senyap... aku nasihatkan dia n makwe dia jugak.... "cubalah buang perangai yang ada ngan kita, yang kita tak suka org lain buat kat kita. contohnya, cemburu sgt, suka amik tau perihal org lain yang enjadi rahsia bla... bla... bla..." lama gak nasihatkan dorg bedua ni... at last, takde jodoh nampaknya, maka mereka pun berpisah... doa aku, agar mereka di temukan jodoh yang bersesuaian ngan dorg, saling melengkapi antara satu sama lain... amiiiinnnn....

dulu masa mula2 aku jad lecturer, lepas jek abis satu sem kelas aku, aku akan buat satu sola selidik... ala2 macam soalan kepuasa pelanggan atas pengajaran yang aku lakukan... tujuannya, supaya aku improve pengajaran aku... rather than that, nak tgk, dorg suka ke cara pengajaran aku yang macam ngajar bebudak tadika ni... siap leh nyanyi dalam kelas, gelak2, ketuk meja, round sekitar meja tgk dorg wat keje... ala2 macam memantau dorg wat keje n then dorg leh terus tanya paham ke dak... ngajar pulak maths pengrusan... subjek killer bagi kebanyakan bebudak STPM yang mathnya lemah... lepas jek dapat feedback daripada pengajaran aku tu, aku expect aku akan dapat pujian kesemuanya... sebab baca sekali lalu dalam dua tiga komen, semua kata tahap kefahaman makin meningkat, senang paham, suka cara pengajaran... balik umah, aku pun baca selai2 komen yang diberikan... tup2, tetiba darah aku naik tak semena2... bila baca komen student ada yang tulis kata aku ngajar macam bebudak, tak layak jadi lecturer, anggap dorg bodoh n memacam lagilah... huh!!!! berasap gak bila baca komen cam tu... tapi kan... bila aku cuba tenangkan diri, aku mula pk balik... aku cakap kat depan cermin (masa ni blom kawin, so, bengong sikit sipat aku...);

"kenapa plak aku nak marah org komen camtu... salah sendiri lah... sapa suh mintak komen... pastu bila org komen, kenapa aku nak marah plak... tu pandangan dia... kenelah terima... lain padang, lain belalang.... kalau tak nak org komen yang beburuk, lain kali takyah lah mintak org komen..."

ni untungnya bila selalu bagi nasihat kat org lain... sebab at least, leh jugak aku nasihatkan diri aku sendiri... selalu gak benda ni berlaku kat aku... sejak dari tu, aku mula belajar untuk menerima apa sahaja perangai n sipat manusia... serta terima saja apa org cakap or kompelin or kutuk or ngumpat psl diri aku... sebabnya, itu hak dia untuk berkata apa sahaja... tipulah aku kalau aku cakap aku tak pernah dan tak akan terasa tapi aku cuba untuk jadi imun untuk itu semua... memula tu, bila dapat komen, nak gak membalas balik... tapi, bila pk balik, kalau kita balas balik pun, dorg msti ada hujah yang tersendiri... da gaduh jadinya... so, sebagai penyelamat, lebih baik aku senyapkan diri... takyah lawan debat... kengkadang terpk jugak ngan apa yang aku pernah cakapkan kat sorg sahabat aku bila dia terkena onar hasil perbuatan kwan dia sendiri... kita ni, kalau nak buat sesuatu, mesti pk psl org kan... tapi, kalau org nak buat sesuatu, ada pk pasal kita???? jadinya, sesekali kenalah kita jadi jahat.... takyah pk psl org... kalau org nak komen pasal kita, biaq p lah.... telan jek... dah itu mmg hakikat kejadian manusia kan... nak wat camana....

semalam aku keluar ngan hafizah ngan kak maimunah, dua2 students baru dari Malaysia (opkoslah malaysia kan, lagi mau bagitau... kalau bukan malaysia, takkan aku bawak punya, sat g jadi macam ayam ngan itik becakap... huhuhu)... bawak dorg jenjalan kat pekan uxbridge, tunjuk jalan mana2 yang patut, nanti kalau dorg nak kuar sendiri senanglah... bagus gak si fizah ni ajak kak mai, sebabnya leh gak aku kenal ngan dia... n then satu lagi, nak elakkan fitnah... dahlah dia ni dah kawin, aku pun dah kawin, sat g, kalau terserempak kat mana, adalah yang bawak mulut nanti kata memacam kat aku... manalah nak tau kan... sebab aku penah kene dulu, sebab org suka melagakan aku, tak pasai2 aku ngan kawan baik aku bergaduh... lama gak tak bertegur sapa... dek kerana, salah paham... erm... tgk2, sebijik jadi cam dalam kisah kaisara beberapa minggu lepas.... erm... abaikan citer aku gaduh tu... bagi aku, biarlah org nak buat apa pun kat aku, itu hak dia sebagai manusia, buatlah, as long as aku kenal sapa aku n org lain kenal sapa aku sebenarnya (sapa ko sebenarnya ni ek????)... balik pada kisah aku bawak fizah n kak mai tu jenjalan kat pekan... masa ngan borak2 ngan fizah pasal service provider tuk tepon kat cni seseambil tunggu bas U3 yang tak sampai2 dan org makin ramai tunggu kat ctu, tetiba kami ditegur sorg mamat omputih ni.... lama gak dia dok kat sebelah aku... pastu dia tanya;
"You from malaysia?" tanya omputih tu. mujolah aku leh tangkap apa dia cakap...
"How do you know?" aku tanya balik... pelik gak, sbb Malaysia bukanlah glemer sangat sampai semua org boleh agak bila tgk muka org2 malaysia ni. unless, kita gtau yang kita dari malaysia.
"ooo... saye belajar di singapore selama lima tahun (sambil kira ngan jari)." (sila baca ngan slang org putih...)
"ooo... really?" dan dan masa tu pulak aku leh cakap english ngan dia... tah camana kali ni leh jadi lancar plak... huh!!! sib baik aku tak ngumpat dorg ni.... kalau tak sesia jek kene.... teringat plak kisah masa BTN dulu bila penceramah tu bagi peringatan, jgn sesekali cakap melayu tuk ngumpat or ngutuk org, memula tu ingat saja jek wat example yang takde kene mngena, rupanya mmg ada omputih sini yang leh cakap melayu... lama jugak borak ngan dia, tapi yang paling aku kagum ngan diri aku ni (cewwwwahhhhhhh!!!) aku cakap BI ngan dia... leh plak lancar... pelik, tapi bila aku cakap ngan Dr Tillal, asik sangkut jek tengah2 jalan... maybe sebelum jumpa Dr Tillal tu aku selalu buat skrip dulu kot dalam hati, sebab tu jadi gagap otomatik... tanya gak ngan dia camana study kat singapore tapi leh pasih cakap melayu n still remember the malay words... pastu dia kata, dia study IB kat singapore (jgn tanya ek IB tu apa, sebab aku pun tak tau apa itu IB, maybe international business kot), so dia mmg kene amik satu foreign language, so dia pun pilih BM... waaaaa.... bagusnya.... kalaulah aku leh jadi cam dia leh cakap BI cam ayo mengalir, kan bagus....

abis citer semalam... la ni aku nak cerita pasal rini plak... tajuk kisah arini, akibat cakap besar... huhuhuhu

aku ngah ralit membuat karang tuk LR (nulis karangan???? hatttuuuuiiiihhhhh!!!!! chating adalah!!!! wei... tak baik nipu woiiii... dosa tau!!!)... sedang aku leka membuat keje di opis, tetiba aku didatangi oleh Zahran, opismet dari Oman, tanya kau dah baca blom email pasal emma nak wat semua meja2 student phd daripada kepunyaan sendiri kepada hotdesk.... uiks... terkejut gak... bila baca email tu, aiyaaaaakkkkk.... nampaknya lepas ni, terpaksalah merempat sebab dia akan buat semua meja phd tersebut kepada hot desk... meaning, semua org leh guna memana meja yang ada... jenuhlah aku nak membuat keje dari dalam bilik... kalau kat bilik, kompom mmg aku takkan buat keje langsung kat bilik.... kenapalah dia buat sekarang ni, dahlah aku ngah mencari idea tuk wat LR, idea banyak datang masa kat opis jek... kat bilik, idea nak merepek banyaklah... pastu, bila dapat jek email tu, karim terus p bilik sebelah... merah padam gak muka dia, cam marah giler kat emma... sebab dia kata, tulah harta pusaka yang dimilikinya, senang dia nak buat keje... tapi, kene rampas balik... sampai aku pun kene tempiasnya sekali, sebab takmo join perbincangan dia ngan bebudak phd lain kat bilik sebelah... sian kat aku, tak pasal2 betul... bincang punya bincang ngan emma ngan sorg lagi admin, memacam alasan diberikan... mmg dorg betul nak wat hot desk sebab tak cukup meja tuk student2 baru... bak kata karim, it not our fault n none of our business to cater the problem... they should not take so many students if they know the situation about the work space (betul ke ayat aku ni ek????)... at last, mmg takde penyelesaian... penat jek bincang... mmg dah ada dalam keputusan... erm... wat eber pun, aku takkan alihkan brg2 aku kat ctu... banyak lagi meja kosong kat bilik tu... gunalah... sometime kita kene jadi kedekut n jahat kat org lain.... dok pk nak jaga hati org, ada org pk pasal nak jaga hati kita??? kan???? bila ingat2 balik, baru teringat akan kesalahan aku... biarpun lawak, tapi tetap dapat balasan cash dari Allah... tersilap cakap kan... mana leh tarik... dulu selalu aku berbangga dengan member2 aku yang lain kat school yang lain... ada meja sendiri, beso plak tu, pc, tepon sendiri, ada mesin potosetet, kira complete lah semuanya... sampaikan, aku selalu gurau ngan abang mahadi kata opis dia kat bangunan construction, ala2 macam pekerja bangladesh n buruh kasar, last2, kene batang idung sendiri... at least depa masih ada meja sendiri tuk wat keje, tapi aku, la ni, satu hapak pun takde... nak kene berebut plak ngan org lain... tulah... mulut cabul sgt... padan muka aku...huhuhu

hari ni juga, masa petang tadi aku menerima sms daripada seseorg yang tidak kukenali dari uni kat surrey. dia nak mintak tolong aku tuk tolong husband dia jadi penunjuk jalan. ingatkan org pakistan mana, sebab nama cam pakistan... tapi, bila dia kol, cakap melayu... huh!!! lega aku... aku dok risau kene cakap omputih ngan dia, sebab aku ni kan gagap omputih... mula2 tu takut gak nak angkat, tapi, bila pk2 balik, sian kat dia nak mintak tolong, aku pun angkatlah... tak sangka plak peramah orgnya... katanya, husband dia nak buat master kat sini, dia kat surrey... dia nak mintak tolong aku daftarkan husband dia, carikan kelas, dapatkan jadual dulu, n tak lupa juga carikan umah or bilik sewa. tak lupa juga mintak tolong carikan travelodge or hotel, or wat eber lah yang dia leh stay buat sementara waktu before dapat umah tu.... sian plak bila kenangkan org camni... aku pun mengofferkan diri supaya husband dia stay dulu kat bilik aku... sementara nak cari rumah tu. dia kata,
"oooo... alhamdulillah, bagus pun cadangan tu... mmg lama dah dia tunggu cadangan tu..."

dia cakap gak kat aku, katanya banyak dah kontek org2 brunel, ada yang kata dah kawin lah, dah balik malaysia lah, siap tepon MSD lagi... huh!!! bagus betul usaha dia tuk dapatkan contact person kat brunel ni... bukan nak kata aku ni baik, tapi bagi aku, sonot nolong org ni... sebabnya, sekali kta tolong org, sepuluh kali Allah akan tolong kita. cumanya kan, yang aku risaukan ialah... aku takut husband dia sendiri tak selesa nak berkwan dengan aku, almaklumlah... aku ni org kampung yang baru masuk bandar.. org kedh kata peghak, org ganu kata darat... bukan pengemas orgnya, juga bukan skima orgnya... dahlah tdo selalu ngetap gigi... takut dia takleh tdo jek... memacamlah aku risau kan, takut husband dia tu tak selesa.... bilik air pun selalu banjir sebab aku tak reti lagi guna langsir tuk tutup pintu tu... puas jugak shah ajar, tapi sekali mandi, ok, tak banjir... kali kedua, banjir balik kat luar bilik air tu... erm... yang dah lama kenal macam arip ngan shah yang pernha tumpang sat bilik aku pun aku dah risau n memacam yang bermain kat pikiran, inikan pulak yang aku tak kenal. huhuhu.... taktaulah apa akan jadi seterusnya... hopefully, Allah permudahkan urusan aku ngan dia... aku bukan nak buruk sgka ngan org, tapi tulah yang aku risaukan...

bila aku bertanya kepada diri sendiri aku, maka ini jwapannya yang diberikan oleh belah kiri aku...

"alah, kalau lah kita nak ikut apa yang org lain akan selesa, sampai ke mati pun payah nak buat, lagipun, kenapa perlu aku berubah semata2 nak puaskan hati org... org ada ke yang berubah sebab nak puaskan hati aku??? takde kan??? so, buat taktau jelah.... "

kemudian belah kanan aku mencelah;

"yelah, tetamu, mestilah dimuliakan... rejeki melimpah kalau kita muliakan tetamu kan... lagipun, aku jugak yang mengoffer diri nak tolong... so, kenapa pulak aku nak biarkan dia macam tu jek kene terima aku seadanya... kgkdg kita kenelah berubah tuk jadi yang baik... bukan sebab nak puaskan hati org jek, tapi sebab nak jadi lebih baik... kan????"

erm.... tahlah... wat eber pun, apa yang aku harapkan n doa kan... biarlah pisang tak berbuah dua kali... tu jek yang aku harapkan... bukan balasan daripada dia yang aku harapkan, tapi keredhoan Allah jua yang ku harapkan... org mungkin akan kata aku tak ikhlas nak terima tetamu... erm... tah... aku sendiri taktau hati aku camana... bagi aku biarlah Allah saja yang menentukan hati aku ikhlas atau tak, sebabnya...

Allah sahaja yang mengetahui segala2nya.... KAN???????

No comments: