Monday 9 March 2009

Widgets

kenapa aku tak jemaah ngan pak2 arab ini????

seorang pak arab dari arab saudi, rakan seperjuangan PhD telah datang ke mejaku pada hari ini... dimulakan dengan berborak pasal superbaizer (sebab sama superbaizer), kemudia diteruskan dengan dia bertanyakan satu soalan yang aku rasa bisa mengguriskan hati dan perasaan aku... huhuhuhu

"Jafri, can i ask u religious (betul ke aku eja ni????) question?"
"yes..." dalam hati aku... ah sudah... kalau dia tanya pasal hukum hakam agama, jenuh aku nak jawab....
"why u like to pray alone? is it in malaysia people like to pray alone?"

huh!!!! soalan... menusuk kalbu sungguh... sapalah yang taknak solat kemaah ngan dorg... ada sebab kenapa kua kurang gemor bersolat jemaah ngan dorg (alah, kalau ngan kengkwan pun, ko malas jugak solat jemaah jep oiiiiiii.... poyos!!!!!)....

"i hope you don't mind... frankly speaking, when i pray jamaah with all of you, you recite al fatihah its no quickly... i just finish only two ayat, then you ruku' already... as far as i concern, if i missed two action from the imam, the jamaah prayer for me n the imam will 'bathal', isn't it?" boleh paham ke english aku yang tahap cipan ni???? taktaulah bila nak jadi tahap gaban... huhuhu... takpelah, bak kata motivator aku... "alah, janji org paham apa ko nak sampaikan..."

"ooo... that why... ya... i admitted it... we are to fast in solat... u know, because the arabic language is our languange... that' y... but, in hadith they said, it is imam fault, if the ma'mum cannot finish the fatihah... you have to follow the imam..."

"yes, i know... i know the hadith as well... but, for me, i fell guilty if i cannot finishg the fatihah... for the whole solat... i fell like i not doing perfectly in solat..." huh!!!! cam pandai jek aku barcakap pasal agama...

pastu, dia tanya lagi (malas plak aku nak nulis dalam BI, lambatttttt) ... kalau kat malaysia, mmg banyak yang solat sendiri2 ke? kat masjid pun solat sendiri???

aku jawab... takdelah... mmg semua solat jemaah... cumanya, kat malaysia, dorg baca sungguh tartil... dengan perlahan... so, bolehlah ikut sekali... senang....

pastu, dia pun suggest, "in that case, after this, you will be the imam"...

aiyak... apa lagi alsan aku nak bagi???? sib baik idea datang dengan cepat.... "ooo... i am afraid if the makmum will complaining said that i very slow in solat.... "

alasan je tu.... sebenarnya aku taktau kenapa aku tak berapa suka solat ngan pak2 arab ni... maybe sebab lepas solat dorg terus bangun tak baca doa... erm... maybe....

tuanpunyablog: kene lagi ulser mulut ni... tensen btol... kiri atas bawah, kanan atas... sudahnya, aku kene makan guna gigi depan ni... huh!!! macam org tua jadinye daaaaa....

5 comments:

Anonymous said...

jep..kat mekah pun camtu..abis solat je takde baca2 doa..doa sendiri2 je la..tp bila bab fatihah tu takdela dia baca laju sgt

terungceweng said...

sama jep kat cni pon.....imam tak baca doa....
Doa kalu sendiri2...

terungceweng said...

uik jep...kat tempat sejuk pon kena ulser ka...

Aku pon dok menderita ( ai ceh menderita konon)..ulser jugak nie...sebab panas dan kering...kat cni...

Anonymous said...

haha lawak la pulak baca entry ni. kelako.
ala...solat je la dgn diorg..pahala pon berlipat kali ganda.. :D
diorang mmg tak leh berdoa lps solat...mazhab diorg mcm tu. klu kita nk doa, sendiri2 aja.. :D

Jepri Zulkepli said...

nerda, nije, areej - alah, biasalah.. salahkan org lain, sebenarnya diri sendiri yang malas nak jemaah... aiseh... heheheh