Tuesday 14 April 2009

Widgets

genap 2 tahun jadi bapak orang... alhamdulillah...

salam...


sedar tak sedar, arini genap dua tahun aku menjadi walid dan zah menjadi ummi kepada iman nur ilham.... tahun lepas aku tak tgk dia membesar... yelah, sebab berjauhan kan.... tahun ni, alhamdulillah, dapatlah aku melihat dia membesar didepan mata... satu rahmat Allah yang paling besar untuk aku...



menelusuri umur iman yang dah makin meningkat ni, akalnya makin panjang... ada jek benda yang dibuatnya... kengkadang angin jugak aku... yelah, semuanya nak buat sendiri... kalau pandai, takpelah jugak... ni makan pun tak berapa betul lagi, pastu sebuk nak suap sendiri... sudahnya, abis nasi berterabur... org kata, biarlah dia belajar makan sendiri... mmg aku bagi dia blajar sendiri, tapi, bukannya dia makan... abis dilenyeknya... pastu ditaburkan kat kapet... angin jugak kenkadang tu... membazir jek nasi tu... org tanya ngan aku... kenapa taknak makan nasik yang dia tak abiskan tu... huhuhu.... camana aku nak jawab... bukannya berkira... tapi, mak aku selalu pesan... jangan sesekali makan atau minum bekas anak... takut nanti dia akan pijak kepala dia... sayang macam mana pun, jangan sesekali makan bekas anak, lagi2 bekas picikan atau kacauan tangan dia.... biar dia yang makan bekas kita... supaya hati dia lekat ngan kita n selalu hormat ngan kita... aku pegang kata2 mak aku... sebab tu, selalu kalau lepas dia tak abis makan, aku akan buang... memanglah membazir, tapi nak buat camana kan... terpaksa... kemudian, kalau aku tak bagi nasi dia dalam pinggan, mulalah dia kacau kami makan... pegang2 nasi kami... payah btol nak makan... nak suap, dia takmo... maka, nak senyapkan dia, bagi jelah dia nasi berlaukkan kicap (bukan dia makan punggggg)...



dulu kalau dia tak dapat benda yang dia nak, mulalah hentak2 kaki... aku taktau dia belajar daripada mana... cuma sekarang ni dah kurang sikit perangai suka hentak2 kaki dia... agaknya sebab selalu kene pukul kakinya tu... la ni kurang dah hentak kakinya... dapat pulak perangai baru... tak suka, habis dihempasnya barang2 yang ada kat tangan dia... angin jugak aku kengkadang... sib baiklah angin aku sejak kebelakangan ni dah kurang sikit, maybe sebab dia pun dah jarang memberontak... kalau tak, asik kene marah jek... sian jugak kat iman... ate, dah perangai nya memacam... aku pun manusia jugak... cuba sedaya kontrol marah aku ni... tapi tulah, aku ikut petua yang mak aku bagi... anak ni, kalau tak di marah, tak dipukul, nanti bila besar dia akan naik kepala... kita jugak yang susah... bak kata org2 lama, melentur buluh biarlah dari rebungnya... ramai jugak org kata aku garang... tapi tulah, lain org, lain pandangan kan... lain anak, lain cara belaan nya... aku pun takleh nak salahkan orang nak kata aku ni garang sangat... pendapat orang... sapalah aku nak kata btul atau tak pendapat orang... nama pun pendapat kan.... ada betul ada tak betul... bukannnya fatwa... semuanya btul...



nway, rasanya, macam cepat masa berlalu... dah dua tahun aku jadi bapak orang... pestaim masa tgk nama aku tertera kat mykid iman, rasa macam syahdu jek... hat tu blom lagi masa aku azankan iman, sampai jadi terbalik2 azannya... yelah, syahdu, plus sedih, plus terharu... n satu lagi, plus tak sangka dah jadi bapak orang... pengalaman yang paling aku takleh nak lupakan... kali pertama mengazankan anak sendiri...


kemudian, masa nak letak nama tu... aku dari sejak zah mula mengandung, aku mmg kepingin nak letak nama aiman... atau iman... taktaulah kenapa... tapi, rasanya, banyak dipengaruhi dengan iklan 'aiman tak kisah' kut... tapi zah kata... elok letak nama iman nur.... aku ikut jek... kemudian aku nak tambah ikmal atau ilham... ada dua nama yang aku rasa macam best jek nak sebut... bila saat zah nak melahirkan tu, aku kata aku nak letak nama ikmal, sedap sikit... zah kata dia tak kisah... tup2, bila iman dah keluar, terus aku daftarkan nama dia ngan nama iman nur ilham... sekejap jek boleh berubah nama kan... maybe sebab pengaruh nama daripada salah sorg student aku kat kolej eon dulu, namanya ilham firdaus... sebab tulah aku berkenan sgt ngan nama ilham ni... makan jadilah iman nur ilham... sudahnya, iman ni, makin banyak pulak ilhamnya... memacam dibuatnya... angkat mejalah, angkat kerusi lah, masak saljilah, memacam hal... sampaikan aku nak ubah nama dia jadi ikmal balik, supaya tak banyak akalnya... huhuhuhu.... boleh?????



aku tak buat apa2 majlis tuk iman.... cukuplah aku bacakan yasin untuk iman, sambil doakan kesejahteraan dia sepanjang umurnya... bagi aku, itu lebih baik... kalau nak buat majlis pun, tunggulah dia besar nanti... nak ajar dia, supaya bersederhana... sat g, kalau buat sekali, tahun depan nak kene buat lagi... pastu tahun depan lagi, nak kene buat lagi... takleh dibiasakan... karang, kalau di biasakan... payah pulak nak kontrol... takpelah kalau orang kata aku ni kedekut ke, tak kisah ke, tak sayang anak ke, apa ke... lantak la... pendapat dorg kan... aku nak sangkal camana... hakikatnya, hanya kita yang tau apa yang terbaik untuk anak kita...



apa lagi aku nak cerita pasal iman????? erm.... oh ya.... bila aku cerita pasal iman yang makin panjang akalnya tu, pastu suka memberontak tak tentu pasal, ada orang kata suh bagi iman adik... huhuhuh.... aku senyum jelah... aku tak sangkal pendapat tu... betullah apa yang orang cakap... cumanya, bagi aku, buat sementara ni, biarlah dia sorg dulu... maklum sajalah, kalau zah bersalin kat sini nanti, aku jugak yang payah nak jaga nanti... yelah dulu, mak aku banyak tolong.... sebulan lebih mak aku dok ngan aku kat kedah tolong aku ngan zah jaga iman... aku rasa, kalau aku sorg, rasanya tak terdaya nak handle semua... tapi, kalaulah rejeki Allah nak bagi, aku terima jek... alhamdulillah... rejeki Allah kan... takkan nak tolak... tolak2 nanti tak dapat terus, aku jugak yang susah nanti... huhuhu....



aku selitkan sikit gambar2 iman kat bawah ni....


gambar ni aku gunakan kamera video sebenarnya... silap beli... aku ingat nak beli kamera sekali ngan yang boleh amik video sekali, rupanya, dia sesuai tuk amik video jek... megapixel pun tak besar, tiga lebih jek. no wonderla gambar tak lawa sgt... ni gambar iman masa umur 3 bulan lebih... baru jek pas cukur rambut.... baru tak barulah jugak... pesen rambut lambat tumbuh... huhuh

ni aku amik gambar dia masa tengah tdo... ahli pemikir sedang tdor... sebab tu berkerut jek mukanya... ngah pk masalah negara kot...

dari kecik, sampailah ke besar... mata suka sgt menjeling... aku taktau mewarisi perangai daripada sapa suka menjeling orang... iman... iman...

ni gambar aku amik masa kat airport... iman baru jek berumaur lebih kurang 8 bulan... aku nak berlepas ke london... tanpa yang tersayang... huhuhu... sedih tu, hanya Allah sahaja yang tau... tapi, org kata, berkorban tuk masa depan... terpaksalah kan... org kata, manis akan timbul jua akhirnya.... huhuhu


terapi iman untuk belajar jalan... ingat lagi zah citer masa iman nak start jalan... bagi penyapu kat dia, pastu otomatik dia akan menyapu sambil berjalan... huh!!! rajin sungguh menyapu... kenan ngan ummi dia kot... masa ni umur iman, hampir genap nak masuk setahun... mujurlah zaman sekarang ni teknologi canggih, boleh jugak aku tatap gambar iman selalu....


dah macam terminator plak lagaknya... takpe, ajar dia supaya utamakan keselematan nak naik kenderaan... huhuhu


apa pandang-pandang????? ada utang????? huh!!! garang sungguh!!!!


ni gambar aku amik masa iman umur 14 bulan... masa aku balik sekejap ke malaysia... erm... orang2 kata muka iman sejibik muka aku... tapi... yang aku peliknya, tak nampak pun samanya... rasa cam tak sama jek... apa yang samanya ek????

ha... ni gambar before masuk umur 2 tahun yang aku amik... ngah sesiap nak g jenjalan... la ni, kalau nak g memana, dialah yang paling sebuk nak siap cecepat... nak kuar umah cecepat ajek.....

jangan kacau!!! bos ngan duduk... bila cakap nak amik gambar jek, terus buat gaya memacam... pandai btol bergaya... tengoklah tu... ngalahkan bos besar... tak padan ngan kicik lagi...

apapun, semoga iman menajadi orang yang yang beriman dan berilham serta berakal tinggi... akan sentiasa hormat kan walid ngan walid serta org2 yang lebih tua daripada iman... serta akan sentiasa menyanyangi orang2 yang lebih muda daripada iman, terutamanya adik2 iman nanti.... insyaAllah.... kalau ada rejeki...
tuapunyablog: trip ke wales???? hehehehe.... nanti2lah cheq ceghita naaaa....

2 comments:

che kam said...

hehe..seronok kan tengok anak2 membesar.tapi aku selalu percaya pada satu jer.perangai anak kita nie mewarisi perangai kita & wife.kalau mak bapakkita boleh sabar dan berjaya besarkan kita sampai buat PhD skrg nie kenapa tidak kita?mcm arwah mak ayah aku bukan belajar pandai pun, tapi masih berjaya besar aku seadanya.kadang2 benda nie la yg buat aku sabar dgn karenah anak.yg mn aku percaya tahap kesabaran aku lagi nipis dr hang.
enjoy the moment while we can.nanti bila dah besar dia kena tinggalkan kita demi masa depan dia.nanti rindu plak.

apapun besarkan anak berpandukan ajaran islam adalah yg terbaik. sekadar pandangan.

tuanpunyablog said...

thanks bro... huhuhu... terharunya baca pandangan hang... cuba gak bersabar... yelah, kengkadang terlepas jugak marah kita kan... huhuhu...

nway, thanks for the thought...