Monday 22 June 2009

Widgets

sempena hari bapa ini...

salam...


kengkadang terlintas kat pikiran aku ni... aku ni bukanlah seorang ayah yang baik kepada iman... yelah, selalu marah dia... pastu, kengkadang geram jugak pun ada bila dia mula buat perangai... tengok jek kalau dia takmo duduk dalam stroller tu, mulalah badannya melentik macam belut, pastu jeritnya mengalahkan orang yang kene dera... kalau bawak dia jalan, payah aku nak kontrol dia, lagi2 bila dia mulakan 'pemberontakan' dia... jenuh jugak nak melwan, sampaikan semua org pandang aku macam aku menyeksa anak... hakikatnya... aku jek yang tau... taktaulah dapat perangai tu daripada sapa... nak kata aku manjakan dia, takdelah sangat...marah dia selalu adalah... sampaikaan orang2 keliling aku, semua kata aku ayah paling garang... suka marahkan anak... macam tak sayang kat anak (hakikatnya, Allah sahaja yang tau apa yang tersirat dihatiku) tapi nak wat camana kan, aku taknak lah dikata aku manjakan anak selalu...


tapi tulah, bila pandang dia time2 dia tdo, rasa rindu jugak bila tak dengar suara dia... aku suka sangat usap rambut dia... kengkadang tu, rasa macam tak sanggup dah berpisah ngan dia lelama... mesti aku rindu giler kat dia (jangan tanya aku rindu iman ke umminya... sendiri mau ingatlah... huhuhu)...


aku bukanlah seorang ayah yang baik... yelah, tgk ajek gigi iman yang makin rapuh... rasa macam aku jek yang menyebabkan dia jadi macam tu... puas dah aku pakse dia tuk gosok gg, sampaikan kalau aku mandikan dia, aku mesti bergaduh besar ngan dia... sudahnya, aku terpaksa jugak ikut kehendak dia... sesuatu yang 'supernanny' tak galakkan kita sebagai ibubapa ikut... sebabnya, nanti sampai ke besar dia akan mengikut cara dia... tau... bila tak dapat sesuatu, dia akan memberontak... erm... taktaulah... cuba jugak bila memalam aku bacakan ayat yang Nabi Ibrahim baca ketika dicampakkan didalam api... dengan harapan, dia takkan jadi baran semacam, n dengar cakap aku ngan zah.... baru jek cuba... harap2 menjadi lah... kengkadang segan jugak ngan lelain, aku baru anak sorg, dah macam anak sepuluh... kalau janji nak p memana, aku mesti yang paling lambat muncul... yelah, nak 'berlawan' ngan iman satu hal, nak siapkan dia satu hal... liat btul kalau nak suh mandi... apa lagi gosok gg... huh!!! aku ni bukan penyabar sangat ngan iman... kalau zah, mau jugak dia ikut kata... kalau aku... kengkadang jek mengikut kata... ikot mood dia...


tapi bila tengok gambar ni... rasa sejuk sikit hati aku... harap2 bila dah besar, jadilah orang2 yang baik, penyabar, ayah yang baik, serta selalu doakan aku yang berada dalam kubur.... amiiinnnn...


*sebuk nak songkoklah, sejadahlah (bentang kene elok2, takleh terlipat sikit, mesti dia betulkan)... sib baik kain pelikat tak mintak jugak... kalau dulu, lagi teruk... siap nak pakai telekung... la ni, alhamdulillah, paham dah sikit... yang telekung tuk pompuan... iman lelaki... takpalah suar pendek jek dulu... nanti dah besar, pakailah elok2... gaya jek lebih... tapi, tak sampai semenet, dah lari2 p kacau ummi solat... apa yang dijelingnya taktaulah aku...

*aku tengok iman ni lebih pada kiri... kidal... tertanya2 jugak, sapa yang dia ikut... pemili aku mahupun pemili zah takdelah yang kidal.. hatta makan, salam atau amik apa2 daripada orang, semuanya kiri... pueh dah aku ajo... takmo ngikut jugak... taktau nak buat camana lagi... agaknya, kene tulis kot... ni kiri... ni kanan... erm...

*jangan terkeliru dengan susunan gambar aku ni... ni tipu jek... yang sebetulnya, nilah rukun solat iman yang pertama... takde takbir, takde ruku', terus sujud... ok sikit ni, kalau dulu, lagi dia terus baring meniarap... puas jugak ajar sujud camana... tu tgk, kaki pun tak btul lagi...

*bukannya abis solat pun... yang iyenya... abis jek angkat takbir, terus jenjalan... pastu, ikut balik... pastu jenjalan balik... pastu ikut umminya balik... tapi, alhamdulillah, cuma yang dia takleh ikut lagi, ruku'... hat lain yang ok dah... ops... lupa lagi satu tak ok... kidalnya... erm... taktau nak betulkan camana dah... kenan kat aku kot sebab aku suka sangat tgk org menulis tangan kiri... unik!!!!

*pas abis solat, rehat2 dok dalam kusi yang abang zainal bagi... cam bos pun ada... erm... iman... iman... agaknya, kalau jadi bos, seswai sgtlah kot... i bukan apa, i nak u buat bla... bla....

*satu lagi yang buat aku 'terasa' sangat lepas aku marahkan dia, ialah, iman ni suka sangat menolong umminya... senang disuruh... tapi kengkadang tu, 'pertolongan' yang dia offer, menyebabkan kami geram sangat... mana taknya.... kalau nak tolong tu, pakse sesungguh suh dia bagi tolong... kalau tak bagi tolong, mulalah menjerit macam apa... pastu, yang kami geram lagi satu... kalau dia 'tolong' bawakkan air dalam mug, mesti tumpah... takpun nitik sesikit... aku nak tolong pegang, dia tak kasik... tu yang kengkadang geram tu...
nway, bila tengok iman makin membesar, satu rahmat yang sungguh besar buat aku... takde yang aku minta selain daripada agar anak2 aku sentiasa sehat walafiat, kerana bagi aku, anak itulah permata, itulah kaca, itulah racun itulah penawarnya... sob!!! sob!!! sob!!!! (syahdu dimalam hari... huhuhu)

tuanpunyablog: jangan picaya sama itu tarikh dalam gambar ya... tak larat dah nak betulkan tarikh, sebab iman suka ubah balik... maklumlah, kreatip dan inibatip... huhuh

7 comments:

Azham's Family said...

encik jepp...itulah cabran menjadi seorang ayah yer...hehehe...nak ubat supaya kasik dia tak buat perangai??...sonang jerr..


hehehe....hg kasik kawan main dia..musti die tak buat hal nyer sbb dh ada kawan...hahaha

Azham's Family said...

paham ker istilah 'kawan main' tuhh??...hahaha

che kam said...

Jep..org yg bernama ayah mmg macam tu..bila ada depan mata kita kdg2 geram & tahan bila dia buat perangai..tapi bila tak ada kita rindu dan teringat2 pada anak & isteri..rasanya itu lumrah seorg bernama ayah..tapi jgn la presure sgt sbb anak2 kecik nie dlm proses pembelajaran sebenarnya..dlm satu hadith nabi s.aw. baginda bersabda..6 tahun pertama adalah masa utk ayah ibu mendengar & melayan anak2..6 tahun berikutnya masanya anak2 mendengar kata2 ayah & ibu..dan 6 tahun seterusnya..anak2 akan belajar menilai apa yg ayah ibunya ajar & tunjuk..kalau cuba pahami cycle tu mmg terjadi dlm diri kita bila kita bergelar anak satu masa dahulu..apapun aku seakan faham perasaan hang melayan iman..mungkin disebabkan naluri seorg yg di gelar 'ayah'..salam

tuanpunyablog said...

- ila, aku paham maksud kwn tu apa... tapi, tulah rejeki Allah yang tentukan kan... lagipun, buat masa ni, bila pk2 balik, payah pulak kalau ada anak kecik kat cni.. yelah, takde pembantu.. kalau ada pemilimai tolong, ok jugak..

- kam, terima kasih banyak2... syahdu sunggguh... btullah apa yang hang kata tu... time takde, baru nak rindu... tulah hakikat manusia yang sebenar... alhamdulillah, la ni dah boleh tahan sikit ngan perangai anak... maybe dia dah paham kot...

neda said...

alahai..kiutnya iman...:)baca cite ko ni sedih pun ada..anak2 adalah anugerah yg plg berharga dlm hidup kita kan!

tuanpunyablog said...

neda... sedih??? huhuhu... aku biasalah, suka cipta havoc... takpun mencipta drama2 swasta dan gomen... hehehe

tulah, anugerah paling berharga... anak2...

Abg apis said...

pengalaman mendewasakan kita,lebih2 lagi apabila pengalaman membuatkan kita lebih mahu beri yg terbaik buat anak kita,agar mereka tidak menempuhi kesusahan yg kita alami.....nam0pak naje garang,bila dah diam anaknya,tidur..barulah perasaan seorang ayah tadi akan jauh menusuk ke lubuk kalbu....ayah sayang anak dalam bentuk seni yg paling halus di muka bumi ini.