Tuesday 30 June 2009

Widgets

tradegi 29 jun 2009

salam...

nak cerita sikit pasal kronologi tradegi 29 june 2009...

10pg : aku memulakan perjalanan ke warwick yang mengambil masa lebih kurang 1jam setengah. dalam 150 km. dengan doa agar tiada apa2 yang berlaku kepada aku, keretaku, atau keluargaku. risau jugak sebab kalau pepe berlaku, aku berada jauh daripada kalangan kaum kerabat (kengkawan kat brunel) aku. dala perjalanan, keboringan dan kepanasan mula melanda. kejap bukak tingkap, kejap tutp tingkap. bukak aircon pulak, macam tak rasa pepe... tutup balik... bukak tingkap. bila telinga bengang sebab angin masuk banyak sgt, tutup tingkap sat. tukar ngan aircon (salah satu cara nak ilangkan boring... huhuhu)...

11.45 pg : alhamdulillah, aku sampai juga kat Univ of Warwick. jalan2 mencara tempat parking seperti yang dinyatakan, jumpa... masuk, penuh. cari pulak tempat lain. masuk, macam tak best parking ni... tukar tempat parking lain... masuk lagi, penuh pulak... kuar cari yang lain... cari yang dekat dengan lecture hall... tak jumpa... pusing balik... sampailah tawaf dekat 4 kali, baru aku decide masuk parking yang pes sekali aku jumpa... biasalah aku, mmg takde pendirian yang kokoh (nak tunjukkan betapa kukuhnya pendirian tu, lebih kukuh daripada kukuh... sesuka hati aku jek buat bahasa sendiri)...

12.15 tghhari : aku daftar sebagai participant... sebagai orang yang berhemah dan gapap (tak reti cakaplah tak reti jep oiiiii!!!!), sampai dikaunter, aku terus bertanya dengan ayat yang hampir 3saat untuk satu perkataan (tu pun tah apa2 tah aku cakap, belasah jek... janji dia paham).... cari2 nama aku tak jumpa, risau gak... aku dah mula gabra sikit... pastu, bila dia tanya dari uni mana, baru jumpa... oooo... they put my hew on my surname... u know what, zulkepli is my surname actually... dia senyum jek (dalam hati mesti dia kata, nama sendiri tak hengat... betul ke idok budak ni???????)

12.30 aku terserempak dengan fiza... borak2 ngan dia jap, tunggu kak aida, n kak ct mai... tepon2 tak angkat, takpelah... tunggu jek... fiza masuk bilik, aku tercangak kat lobby... aku tak amik bilik, sebab aku ni berlagak kaya, kebal, kuat stamina tinggi... sebab tu aku amik keputusan berulang jek... ala, anggapkan macam p UUM ke penang jek... so, takdelah jauh sangat kan... tak lama lepas tu, yang ditunggu pun sampai...

12.55 kami sampai kat lecture hall... jumpalah dorg dengan geng2 lama sekursus... aku??? sebab aku pestaim, maka tak de kawan melainkan yang dah kenal ngan aku sejak dari UUM... sib baik kak aida kenal kan aku dengan makhluk sejenis aku... adalah gak nak borak... pastu, masuk ke dewan kuliah... lama dah tak merasa kuliah cam ni... dalam kelas, cuba tumpukan perhatian... walaupun aku belagak tumpukan perhatian, tapi sebenarnya, tak leh jugak... sebab lapo, ngantuk, boring, dah yang lebih utamanya, TAK PAHAM!!!!! lagi2 bila dia masuk bab2 statistik.. sesuka hati jek buat assumption... nak tanya ngan org sebelah, malu pulak... takut kene halau kelas... macam strict jek lecturer ni...

5.40 ptg: ha... abis jugak akhirnya... dok pk jugak, camanalah aku nak hadapi lagi 4 hari ni... tapi, semangat tetap berkobar2... sebab aku mmg nak blajar simulation ni... sebab aku nak guna tuk research... menyesal dulu tak masuk kelas2 yang ajo simulation... kalau tak, terer dah aku... huhuhu... sesambil jalan nak ke parking kete (dalam 400m), nak hilangkan boring, aku tepon kak ina... coz ada miskol dari dia... borak2...

6.00 ptg: aku memulakan perjalanan pulang... dah jalan, lupa pulak nak pasang tomtom... berlagak pandai, malas nak benti tengah jalan, aku redah jek... sesat... pastu mana2 hala aku p, baru terpaksa pasang tomtom balik... sib baik tak jauh daripada yang sepatutnya aku pusing... teruskan perjalanan... sampai kat rnr aku benti... solat, n makan nasi yang aku bawak... nak makan tadi, segan pulak... sebab tak de org yang makan pun...

6.45 ptg: aku teruskan perjalanan daripada rnr. tengah2 drive, tetiba bunyi tebooooossssshhhhhhhhhhh!!!!! kete aku tetiba jadi perlahan. tekan minyak pun takleh jugak.. aku tertanya2, tayar pancit ke???? pastu, kalau pancit, mesti tayar dah gelong... nak pastikan telahan aku btul, aku terus parking tak tepi highway tu... keluar, tengok tayar, takde pepe plak... pastu try start enjin... tak boleh pulak... mula cemas sedikit... tapi takdelah gabra sangat... cuba pk sekejap... trrehat jap 10 menet, aku try start lagi... tak boleh jugak... amik keputusan, kol abang beib... tanya pendapat dia... pastu, terus dia offer tuk amik aku... aku masih berlagak lagi (taknak susahkan org sebenarnya, maklumlah, jauh lagi... lebih kurang 60km), kata takpe... aku tunggu kejap... kot enjin panas sgt... tak sampai 5 menet tunggu, aku terpaksa jugak mintak tolong abang beib... amik aku...

8.00 ptg: aku cuba jugak start enjinnya... bila suhu dah ok... tapi takleh jugak... taktau nak kata... alhamdulillah, masih tak cemas... jalan2 kuar kete, aku cari telepon... sampai kat telepon, pk lagi dua tiga kali... nak tepon tak tepon nak tepon tak tepon... sesambil buat skrip apa aku nak cakap ngan dia... pk2 balik, takpelah... kot2 abg beib boleh buat... tinggal dulu... kalau takleh buat, baru aku tepon balik...

8.45 ptg: abang beib ngan abang jai sampai... cuba tengok apa masalah kete aku tu... godek sana, godek sini, betulkan sana, betulkan sini... isi air... start, tak boleh jugak... tangki air aku pulak, bila isi air, macam bocor... kagum ngan abang beib ngan abang jai, cuba jugak... aku dah putus asa dah.... nak tinggalkan jek kete tu.... dah isi air, start, tak leh jugak... cuba buat jumper pulak... cari mana satu beteri, satu hal... alhamdulillah, aku bawak buku panduan kete tu... komplikated btol... start, alhamdulillah, boleh pulak... tapi bunyi macam singa mengamuk... kete kuar asap dah... ni sah mmg nak kene masuk gaung ni... aku cakap kat abang beib, tinggalkan jek kete tu... malas nak pk dah... abang beib dah cabut no plat depan, aku pulak try kol scrap kete... cakaplah apa yang aku leh cakap ngan mamat omputih tu... janji dia paham apa yang aku nak suh dia buat... tengah2 kol (nak tinggalkan kete, suh dia amik jek... takyah sesusah aku nak repair), safety officer pulak mai... kacau btol lah... kalau tak, lama dah aku tinggalkan kete cam tu jek... bukan depa boleh kesan sapa pemilik sebab aku cabut plat kete... dia pun bagi pilihan... apa yang boleh aku buat... samada suh dia yang tarik, sebab aku taknak kete tu lagi (kalau repair kompom lebih kurang sama dengan kete lain yang aku nak beli), atau aku terus join AAM tuk tarik kete tu g bengkel (dekat setengah jam jugak dia terangkan kat aku, tapi sebab aku ni ngah blur giler, dan yang penting, tak paham apa dia cakap).. aku amik keputusan suh dia jek yang setelkan... dia kol towing company, tarik kete ke tempat yang lebih safe (masih tak paham apa maksud dia safe place tu, rumah ke, atau tempat yang paling dekat)... aku suh tarik kete tu... so, dia kol towing company tu, n towing company tu kol aku, bagitau berapa yang kene, £137.50... aku setuju jek... malas nak pk.. aku nak balik jek... sebab lama btol aku dah tersadai kat tepi hway tu... pulak tu, sian ngan abnag beib ngan abang jai... dok susah payah mai jemput aku...

1045 : estimate sampai kol 1035... tapi kol 1045 baru sampai... abang jai bagi cdgn, camana nak cakap yang aku taknak dah kete tu.. suh dia amik jek... kot2 lah dia nak buat besi buruk... banyak jugak benda baru kat kete tu... bincang punya bincang, dia kata, ok... u have two option... consider u want to recover that car.... aku ngan abang jai terus potong...
"no need to consider... i don't want that car anymore... how am i going to get rid of it, (statement berlagak btol)??? u can get any money u get from that car... i just want to go home..." jawab aku...
pastu dia terus kol kawan dia lah kot... tanya camana.... pas dia kol, dia kata, ok... boleh jek dia setelkan... aku pun takyah ikot dia... esok kampeni tu akan kol aku, berapa yang aku kene bayar... sebab aku malas nak ikut dia p bayar... kol 11 malam dah waktu tu...

11.00 mlm: alhamdulillah... berjaya jugak setelkan kete tu... aku balik dengan azam dan semangat yang baru... ESOK, AKU KENE JUGAK CARI KETE LAIN... KENE!!!! SEBAB AKU STILL KENE P KURSUS SIMULATION TU.... RUGI KALAU MISS!!!! mujurlah esok masih ceramah lagik, bukan lab... so, aku leh baca jek kalau bab2 konsep tu... insyaAllah...

11.45 mlm: aku bawak balik kete abang zainal... esok, pagi2 aku akan ke rumah abang beib.... nak cari kete... sampai jek umah, zah terus nampak lega... sian dia aku tengok... risaukan aku... dah sampai, aku terus cari kete yang sejibik, atau yang lebih besar daripada tu... tak kisahlah mahal, janji aku puas... since aku akan tumpangkan org lain... takde duit, terpaksa guna kad kedit... dah berhutang lagi dengan along2 yang baik hati...

3.00 pg: aku tdo lepas solat subuh... tapi tak sabar nak tunggu esok pagi...

630 pg: aku dah terbangun. nak tdo balik, takleh... dok pk apa aku nak cakap ngan dealer2 kete tu nanti... n ada jugak private seller.. lelapkan mata lagi, takleh jugak... terus buat catatan tradegi 29 june 2009 ni...

apapun, aku syukur alhamdulillah... sangat2 syukur... sebab;
1. aku tak libatkan org lain... maksud aku, takde yang ikut aku balik brunel... kalau tak, sian kat dorg nak p esok... takpun, aku rasa bersalah yang amat sangat...
2. dikurniakan sahabat2 yang perihatin dan menjadi keluarga aku disini... takde dorg, taktaulah apa yang akan aku buat...
3. rezeki yang boleh dikatakan luas... bolehlah untuk aku hidup selesa kat sini... biarpun bulan ni, banyak yang aku kene bajet... rumah lain, deposit, kete lain, dan memacam lagik... takpe... rejeki Allah bagi...
4. berlaku benda ni tanpa zah ngan iman ikot aku... kalau dorg ikot, tak dapat aku bayangkan camana keadaan iman yang sangat baik ini...
5. rosak sekarang... daripada rosak masa aku nak p scotland nanti...
6. yang lebih penting, Allah berikan aku kekuatan untuk menhadapi segala dugaan ni...

banyak hikmahnya aku dapat daripada tradegi ni... syukur alhamdulillah dengan apa yang berlaku...

tuanpunyablog: btol ke kete ni ada perasaan? sebab sebelum ni, aku ada jugak niat nak beli kete lain... tapi pendam jek... tak luah... kalau dulu, aku cakap2 kat depan kete wira aku... elok jek lepas aku cakap, terus eksiden.... erm... taktaulah nak cakap camana... takde rejeki kan... insyaAllah akan ada yang lain... amiiiiinnnnn.....

2 comments:

neda said...

ya Allah jep..dugaan tul ek..alhamdulillah sume da ok..dpt pahala byk tu sbb niat baik..menuntut ilmu..:)..kimslm mereka2 di warwick

tuanpunyablog said...

neda.. amiiiiinnnnnn.... alhamdulillah, setel dah... takdan aku nak kemsalam ngan dorg... coz aku baru jek baca komen hang... heheheh