Friday 6 September 2013

Widgets

hidup diatas doa orang lain

assalamualaikum warahmatullah...

suatu ketika, aku pernah berborak dengan salah seorang sahabat aku...

aku - biru

sahabat aku - merah

------------------------------------------------------------

aku tengok ko ni kan, X, senang jek masuk rezeki. yelah, habis jek blajar, grad, terus dapat kerja. pastu kawin, tak lama lepas tu, dapat anak... pastu dapat anugerah macam2, terkini, dapat kenaikan pangkat... senang btol rezeki ko ek...

alhamdulillah... bukan 'hasil' aku pun... 

apa maksud bukan hasil ko?

{senyum} erm... maksud aku, walaupun aku banyak doa, tapi aku tak fikir doa aku tu yang paling makbul... ada orang lain yang doakan aku...

yelah, mak ayah ko... doa ibu kan makbul...

tu salah sorang jugak. tapi aku dapat rasakan bahawa ada orang lain yang doakan aku... kalau aku cerita, ko jangan bagitau sesapa k. 

blog boleh? 

boleh, tapi pastikan ko tak mentioned nama aku... biarlah hanya aku dan Allah sahaja yang tau... dan terkini ko... 

erm... orait,... no problem... 

masa tunggu result SPM tu, aku kejelah sekejap. selalunya aku akan solat kat surau kompleks belibelah tersebut. ada satu hari ni, lepas aku solat, aku disapa oleh seseorang...

(sahabat aku ni, cerita dalam bentuk dialog, so, aku pun buatkan dalam bentuk dialog)...

Orang itu: OI
Sahabat aku: SA
---------------------------------------------------

OI: assalamualaikum... bang, mintak maaf ganggu... nak tanya ni...

SA: {senyum}. waalaikumussalam... kenapa ye?

OI: saya sebenarnya dalam keadaan terdesak. saya datang sini dari ******** nak cari kerja dengan member saya. tapi, masa turun kat Pudu tu, saya beli minuman, lepas tu, saya baru perasan wallet saya hilang. sekarang ni, saya dah macam patah kaki... rasa macam nak balik ke *********. tapi nak balik, saya takde duit dah. abg tau tak mana2 yang boleh saya mintak bantuan?

SA: erm... saya taktau sangat sebenarnya... dah repot dengan polis? 

OI: dah... tapi tulah, dorang pun tak boleh buat apa2... sebab banyak sangat kes kat situ. saya pulak, baru pertama kali jejak di KL ni. taktau sangat jalan2 kat sini. saya cuba jugak naik pejabat agama, masa jalan2 ke sini, tapi dorang cuma jawab yang saya layak (lebih kurang lah). pejabat zakat pun saya naik jugak... pun dikatakan tak layak...

SA: biasalah bang... depa kan ada prosedur. so, nak mintak macam tu, mmg tak boleh macam tu jek. dia takut jugak yang menipu..

OI: dah tunjuk pun surat repot polis tu... takkan nak kata saya menipu lagi...

SA: erm... taktau nak cakap bang... abg tak kol ke member abg tu? kot2 dia tengah tunggu abg...

OI: nombor telefon dia pun dalam wallet saya tu. dia cuma pesan, kalau dah sampai, dia suh kol (zaman dulu, mana ada hs kan)... tapi nak kol camana? dah walletnya hilang,...

SA: abg datang sini camana, dari pudu tu?

OI: jalan kaki... terpaksa. masa hilang wallet tu, cuba jugaklah cari jalan ke pejabat agama, pejabat zakat... jalan2, tau2 dah sampai ke ********* ni. kebetulan dah zohor, teruslah masuk ke sini, kot2 ada surau... tahlah bang, saya pun dah mati akal ni... rasa macam nak balik terus jek ke negeri asal. nyesal tak sudah sampai ke sini...

SA: Jauh btol. erm... tiket balik ********* berapa ringgit?

OI: RMXX. 

SA: macam nilah bang... saya bayarkan dulu tiket abg ni. ada lebih ni, abg buatlah belanja makan. sian abg tak makan2 sejak sampai sini pagi tadi. 

OI: isk, banyak ni. makan pun tak sampai banyak macam ni (mata mula berkaca).

SA: takpelah... amiklah... buat belanja on the way balik ke Pudu ke...  

OI: abg bagi alamat abg. takpun, no akaun abg. nanti saya bayar balik duit abg ni... banyak ni... 

SA: isk... takyahlah susah2... takpelah... anggap jek rezeki abg tu... erm... oklah... saya pun nak naik atas ni. sambung keje... waktu rehat habis dah ni,... 

OI: owh, alhamdulillah... alhamdulillah... alhamdulillah... terima kasih banyak2 bang... 

------------------------------------------------------------

camana ko tau yang dia tu tak menipu ko?

tah... aku pun tak tau kenapa aku senang jek nak bagi duit kat dia... tapi aku rasa kes dia tu, kes yang betul... 

camana ko tau? 

mata dia... sebab, lepas jek aku bagi dia duit tu, berair mata dia... masa aku pakai kasut, aku cuba pandang balik dalam surau tu. tengok dia tengah solat. padahal sebelum tu, dia dah pun solat zohor.. kalau btol dia nak menipu, logically, takkan mata dia berair... dan takkan dia solat lepas dapat duit tu? satu lagi, nampak muka dia berseri dengan kopiah dikepala... 

erm.... btol jugak kata ko... cumanya, aku musykil... camana ko tau dia doakan ko?

tah... gerak hati aku ni kuat mengatakan bahawa dia adalah antara orang yang mendoakan agar rezeki aku murah sentiasa... dan perasaan tu semakin kuat lebih2 lagi bila aku teringat perjalanan hidup aku, dan aku cuba bandingkan dengan kawan2 aku... 

betul jugak kan... mungkin btol agakkan ko... lagipun, doa orang yang teraniaya akan diterima Allah tanpa hijab. tak luak mana pun rezeki yang dilaburkan dengan ikhlas kan... kalaulah aku boleh ikut cara ko... erm....

{senyum}

tuanpunyablog: malas btol nak menulis chapter in book ngan monograf. huhuhu

No comments: