Wednesday 25 September 2013

Widgets

Ringan mata memandang, tak sama ringannya dengan bahu yang memikul

assalamualaikum,

----------------------------------------

seorang pegawai bawahan berjumpa dengan pegawai atasan untuk memohon perpindahan mengikut suaminya ditempatkan...

pegawai bawahan - biru
pegawai atasan - merah

assalamualaikum tuan, boleh saya jumpa sebentar?

waalaikumussalam... boleh... masuklah. ada apa yang saya boleh bantu?

saya nak mohon untuk pindah ke negeri lain...

atas alasan apa? 

suami saya bekerja di negeri X. jadi saya mohon untuk berpindah ke sana... 

zaman sekarang ni, ramai dah suami isteri bekerja jauh, demi mencari rezeki. biasalah tu... puan untung lagi, sebab masih di semenanjung, masih boleh melalui jalan darat kalau nak melawat. ada kawan saya tu, lagi sorang semenanjung, sorang lagi di sabah.. anak puan berapa orang?

tiga orang... 

kawan saya yang dok semenanjung - sabah tu, lagi lima orang anak... kesian saya tengok dia sebab berjauhan suami isteri. 

tapi saya ada masalah kesihatan tuan. saya selalu diserang asthma. 

bos saya pun ada asthma. 

kadang-kadang, sampai ke wad kecemasan, semput...

adik kawan saya pun selalu ke wad kecemasan, sebab semput. 

saya pernah masuk ICU tuan.

adik kawan saya pun penah sekali masuk wad kecemasan. puan tak mintak suami puan jaga anak puan jugak?

suami nak jaga. tapi anak saya ni takmo ikut.

saya rasa boleh jek. paksa je anak puan ikut suami puan. budak2 ni, kadang2 tak boleh dimanja. kita kene bertegas.

pernah suami nak bawak dia naik kereta, tapi dia meronta2 dalam kereta. risau jugak takut dia bukak pintu tu terjun.dia pun dah besar, 6 tahun.

isk, takkanlah dia nak terjun. saya rasa boleh jek bawak dia. puan tawakkal pada Allah.

erm... mmglah kita bertawakkal. tapi, kalau jadi benda tu jugak, camana?

ketentuan Allah lah tu... dah ajalnya... sapalah kita nak mempertikaikan keadaan tu kan.. Puan tinggal ngan sapa dekat sini?

dengan mak saya. 

anak puan sapa jaga?

mak saya...

owh, baguslah camtu. sekurang2nya, keluarga kita sendiri yang jaga. ada kawan saya tu, dahlah berjauhan suami isteri. pastu famili sendiri pun jauh. puan masih beruntung lagi. puan tak mintak suami yang pindah?

kami dah beli rumah kat sana. 

juallah rumah kat sana. beli rumah kat sini. puan cakap tadi, keluarga puan dan keluarga suami puan, di sini kan? senanglah selalu balik kampung, lawat mak ayah puan... 

suami ada kontrak dengan institusi tempat dia bekerja. sebab institusi dia yang sponsor dia belajar. jenuhlah nak bayar balik.

isk, gaji dah besar, takkan takleh bayar balik. berapa kene bayar balik?

setengah juta...

suami puan kerajaan ke swasta?

kerajaan.

owh, senang jek nak tukar tu... ada kawan saya macam suami puan jugak. isteri dia pun tak dapat pindah. suami dia pindah. dia deal dengan institusi yang dia nak pindah tu, mintak setelkan hutang dengan institusi lama. dapat. senang jek...

suami saya kata, nak lari, takut takde institusi yang nak buat macam tu. maybe kawan tuan tu, jenis yang bagus. suami saya, tak kompiden nak buat camtu. lagipun, takut takde bidang yang sesuai dengan bidang yang dia belajar. 

isk, memana pun sama jek. boleh jek kerja. rezeki kan di tangan Allah. kenapa nak memilih kerja berdasarkan bidang pulak? suami puan tak boleh macam tu. berapa lama dah berjauhan?

tiga tahun... 

owh, tak lama mana. kawan saya yang saya cakap tu, yang sabah semenanjung tu, lagi lama. 10 tahun. 

so, boleh pindah ke tak ni tuan?

sebenarnya, kami takde masalah. boleh jek. tapi negeri yang tak bagi masuk.

suami saya ke pejabat negeri, katanya, kementerian yang tak kasi.

eh, bukan kami tak kasi, maybe negeri yang tak lepas puan. 

saya pun dah ke pejabat negeri. katanya, mereka ok jek. 

mungkin daerah tak kasi lepas?

kawan saya ada di daerah. katanya, daerah tiada masalah.

kadang2, ada jugak ketua jabatan yang tak bagi lepas. 

kalau ketua jabatan tak bagi lepas, kenapa dia boleh bagi surat sokongan? 

erm... taktaulah saya. macam nilah puan, sabar je lah. kalau ada rezeki puan, dapatlah pindah. kalau takde rezeki, kene redha lah kan... bukan puan sorang jek yang mintak pindah, ramai lagi. sekurang2nya, puan masih ada banyak kelebihan, jauh2 masih disemenanjung, anak2 mak yang jaga, dekat dengan famili sendiri, dah ada anak. berbanding dengan orang lain, dahlah baru kawin, duduk jauh pulak tu, anak takde, sunyi, ada yang sabah sarawak semenanjung, mak ayah sakit nak jaga, dan macam2 masalah kronik lagi. puan kene banyak bersabar dan bersyukur kerana puan masih banyak bernasib baik daripada orang2 lain... 

yelah tuan, saya sabar je lah. kalau saya tak tahan, saya hantar surat berhenti kerja sahaja. senang. tuan senang, saya pun senang. 

-------------------------------------------------

adakalanya, agak sedikit terkilan bila diri sendiri tak kene, senang sahaja memberi nasihat dan membandingkan dengan orang lain yang adakalanya, masalah pun tidak sama, apalagi jalan kehidupan yang pastinya berbeza...

cerita ini ada yang benar, ada yang rekaan. buat peringatan diri sendiri, sebab adakalanya, mejadi kaunselor tak bertauliah, sering juga membandingkan kehidupan "pesakit" dengan orang lain yang adakalanya langsung tak dikenali...

tuanpunyablog: telan je lah apa orang nak kata... 

No comments: